بالفيديو| الرئيس السيسي بافتتاح حقل “ظهر”: هذا الأمر سيحاسبني الله عليه

بالفيديو| الرئيس السيسي بافتتاح حقل “ظهر”: هذا الأمر سيحاسبني الله عليه
قرار جمهوري من الرئيس السيسي

يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم عددا من المشروعات في محافظة بورسعيد، على رأسها مشروع حقل “ظهر” للغاز المكتشف في البحر الأبيض المتوسط عام 2015، الذي يعد الأكبر في مصر، من قبل شركة “إيني” الإيطالية.

وأوضح الرئيس السيسي عدد من الأمور خلال افتتاح مشروع حقل “ظهر” قائلًا :”كلنا لابد أن ننظر على الخريطة جيدًا ونرى أن هناك خط هو ترسيم الحدود بنا وبين قبرص، كل الناس تخلي بالها اللي بيقول متنفذش المشروع ده، هذا الكلام يضر بلدك، لو إحنا مكناش عاملين ترسيم الحدود مع قبرص مكنش بقى عندنا الفرصة، لازم الناس تعرف النظام ماشي إزاي، مكنتش الشركات جت معانا واشتغلت، لأن هذه المناطق ليست لنا فقط”.

وأكمل الرئيس السيسي :”لما يطلع حد يتكلم في الموضوع ويضيع عليا 100 مليار دولار، ويضيع بلد، الكلام ده لا أقوله لنفسي فقط، لكل مسؤل مصري، وإنسان مصري، قبل ما تتكلم وتفكر تعمل إجراء شوف البلد دي هتمشي إزاي”.

وأضاف الرئيس السيسي :”مستقبل الأمم والشعوب وحياتها لا يصنع بالكلام، نحن بحاجة للعلام ماذا تعني دولة، كلنا في حاجة للتعليم، لأن واضح أننا لا نعلم يعني إيه دولة، بلاقي ناس تتصدى لموضوعات ولا تفقه شيء في الدنيا، ده مصير 100 مليون إنسان يا جماعة، البلاد لا تكبر بالكلام ولكنها تكبر بالجهد والعرق والأمانة والإخلاص والشرف، والشرف كلمة كبيرة ربنا هيحاسبني عليها، هو سبحانه اللي عارف السر وأخفى”.

ويذكر أن شركة “إيني” الإيطالية أعلنت في أغسطس 2015، اكتشاف حقل “ظهر”، على عمق نحو 1500 متر، وتم حفر البئر إلى عمق أكثر من 4000 متر في المنطقة الاقتصادية المصرية في البحر المتوسط.