تسريب صوتي لمبارك : “كان عندي طيارات أقدر أضرب سد إثيوبيا وأخلص عليه بطيارة واحدة وكنت مانع البناء وبنوه بعد ما اتنحيت”!

تسريب صوتي لمبارك : “كان عندي طيارات أقدر أضرب سد إثيوبيا وأخلص عليه بطيارة واحدة وكنت مانع البناء وبنوه بعد ما اتنحيت”!

نشرت صفحة “أنا آسف يا ريس” على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، تسجيلاً صوتيًا مسرباً للرئيس الأسبق محمد حسني مبارك، يتحدث عن سد النهضة، وذلك تزامناً مع توجه سامح شكري وزير الخارجية المصرية، إلى أوغندا، من أجل المشاركة في الاجتماعات الوزارية التحضيرية لقمة رؤساء دول حوض النيل.

وقال مبارك في التسجيل الصوتي الذي نشر على صفحة آسف يا ريس، بأن دولة إثيوبيا لم تتجرأ على فتح موضوع السد أثناء فترة حكمه، والمُقدرة بـ30 عام.

وأضاف الرئيس الأسبق  محمد حسني مبارك قائلاً:

“عملوا اتفاقية عنتيبي روحت لافف على التلات دول عشان مايمضوش فتقف فوقفت.. الدول اللي اتفقت معاها ماتمضيش مضت، كلمت روندا وبروندي وغندا التلاتة دول قالوا مش هانمضي، وراح لهم أبوالغار ومعاه وفد شعبي قعدوا الإثيوبين يخبطوا فيا جامد ومعاهم مصريين بيشتموا، شوف الوقاحة، أبوالغار قالهم بتشتموا في مبارك ليه؟ قالوا له في مدة حكمه ماقدرناش نفكر في السد ده خالص، كان مانعنا، كنا خايفين منه”.

واستكمل حسني مبارك كلامه بأنه كان يمتلك طائرة التوبوليف، مشيراً إلى أنه كان باستطاعته ضرب سد النهضة، والتخلص منه في طلعة واحدة، بالإضافة إلى أنه عندما  تنحى عن الحكم في عام 2011 قامت إثيوبيا باستكمال بنائه، وفقاً لما قال الرئيس الأسبق في المقطع الصوتي.

https://www.facebook.com/AseF.Yarayes/videos/1497038363700405/