التخطي إلى المحتوى
جون كيري يسير على خطى “مرسي” خلال مؤتمر صحفي
جون كيري

قام وزير الخارجية الأمريكي “جون كيري” بمحاكاة ما فعله الرئيس الأسبق “محمد مرسي”، بقيامه بالنظر فى ساعته خلال مؤتمر صحفي عقد اليوم السبت مع نظيره المصرى، سامح فهمى وزير خارجية مصر، ويعد هذا الفعل خطأ فى النواحى البروتوكولية حسب الوصف.

يذكر أن ما فعله مرسى، منذ قرابة العامين، بالنظر فى ساعته خلال مؤتمر صحفى مع المستشارة الألمانية “أنجيلا ميركل” عقد فى برلين فى عام 2012 ، أثار موجه من السخرية الشديدة، بين كافة النشطاء على مواقع التواصل الإجتماعى.

كان كيرى قد عقداً مؤتمر صحفياً ظهر اليوم، مع سامح شكرى ، ناقش فيه أهم الموضوعات المشتركة بين البلدين، مؤكداً أن الولايات المتحدة تريد أن تجعل من مصر حليفة إستراتيجية لها، لأهميتها فى المنطقة.

التعليقات

  1. ليه متقولش ناس وراها مواعيد وعمل وبتقدر قيمت الوقت خاصة لما يكون دكتور ولو رجعت شويه شوف رئيس يزو دولتين فى يوم واحد الخ

  2. لا ولما بيغلط ويتوه فى الكلام -ولما يتزنق يقولك شايفين الهرم ده -اقسم بالله خشخشخشش وانا …. وعربية الخضار واللمبات الموفره والفلاتر و……………… لو فضلنا نعد ورا السيسى الى باس جذمة اقصد راس ملك السعوديه متفكر معايا أكتر بلاد لاتحترم المصرى هى الى واقفه مع السيسى ولو كنت شغال فى واحده منهم كنت عرفت بالاضافه للعزبه الى عايشه ع الخدمات للسفن والى مش هتسمح لك بمشروع الخدمات لنفسك ع قناة السويس

  3. ولا خطا بروتوكولي ولا حاجه هم اللي كانوا بيتلككوا لمرسي على اي حاجه و خلاص
    ما كلنا شفنا السيسي زي الفرخة الدايخة قدام بوتين و محدش فتح بقه
    ناس مينفعش معاها الطيب
    عاوزه كرباج زي العبيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.