التخطي إلى المحتوى
بالفيديو.. مواطن مصري يُقابل المقاول الهارب محمد علي في هولندا

تداول عدد من رواد مواقع  التواصل الاجتماعي ” فيس بوك” مقطع فيديو مثير لمواطنين مصريين قابلوا المقاول الهارب ” محمد علي” في أحد الشوارع بهولندا، حيث دخلوا في سجال معه حول أوضاع مصر خلال الفترة الحالية، مؤكدين له أنها أفضل بكثير في تواجد الرئيس السيسي.

محمد علي ومواطن مصري

وبدأ مقطع الفيديو بمواطن يحمل هاتفه ويُخاطب جميع المشاهدين قائلاً: ” بصوا يا جماعة أنا قابلت محمد علي أهو في هولندا، وبقوله السيسي ماشي في دمي”.

حيث جاء رد المقاول محمد علي عليه قائلاً: “أنت حر، ومش هقولك فين، أنا مالي أنا”، وبدأ في الحديث معاً في تواجد شخص يُدعى سعيد الذي أكد لصديقه ومحمد على أن السيسي : ” ماشي في دمنا”.

ووجه المواطن حديثه إلى ” محمد علي” وإلى المشاهدين قائلاً: ” محمد علي أهو، وأنا ممكن أعمل معاه مشكلة، بس بحب المصريين، وبقوله اعقل يا محمد”، وعلى الفور د عليه المقاول: ” مش هعقل”.

وأوضح المواطن أن السيسي هو من يحمي مصر ولولاه كان المصريين قد انتهوا قائلاً: ” السيسي هو اللي بيحمينا، لو مش السيسي كنا انتهينا كمصريين”

وجاء رد محمد علي: ” كل واحد حر”، حيث وجه حديثه إلى المواطن المصري قائلاً: ” هو راجل مصري حبيبي، وأخويا، واختلافي معاك، دا ميعملش بيني وبينه مشكلة، وليه نقطع في بعض”، ليرد عليه المواطن : ” أنا بعشق السيسي وهو أصلح واحد في البلد”.

وعلى الفور رد محمد علي على المواطن قائلاً: ” “هو فرد وأنا فرد مين اللي ليه الحكم؟ الشعب اللي ليه الحكم”، وجاء رد المواطن عليه: ” السيسي هو اللي ليه الحكم، و25 يناير حفلة للرئيس السيسي، ومفيش حد هينزل وسيبكم من محمد علي، واللي هينزل ينزل عشان يحتفل بالرئيس السيسي، وهو في مقام أبويا”.

وقال المقاول: ” لحد النهاردة ومفيش شغل والبلد للأسوأ”، ليرد عليه المواطن المصري من خلال الفيديو:” ارجع مصر واتفرج على الطرق والكباري والمشاريع، الشعب المصري كله مع السيسي، وأكتر من 70% معاه”.

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.