بالفيديو| داعية إسلامي يهاجم نجيب ساويرس : خليك في مهرجاناتك و سيب الدين لناسه

بالفيديو| داعية إسلامي يهاجم نجيب ساويرس :  خليك في مهرجاناتك و سيب الدين لناسه
ساويرس

استنكر الداعية عبد الله رشدي، تصريح رجل الأعمال نجيب ساويرس الذي صرح به لموقع “أربين بيزنس” بالقول: “إذا أراد الله أن تكون المرأة محجبة لخلقها بالحجاب”.

فعلق عبد الله رشدي خلال برنامج “شريان الخير” المذاع على قناة “المحور” قائلا “الكلام ده كلام خطأ جملة وتفصيلا، لأنك بتستدل على إن الحجاب مش فرض من إن ربنا خلقنا من غير هدوم، كده ممكن أي حد يقول خلاص نقلع هدومنا ونمشي عريان، لأن ربنا خلقنا من غير ملابس، يلا بقى نمشي عراة، ونولع في كل متاجر الملابس، عشان المهندس نجيب ساويرس طلع علينا بهذا الاختراع الجبار”.

وأضاف رشدي قائلا “ده منطق عبثي بحت، يدل على عقلية عابثة، ثاني جزء، حضرتك كده زعلت مليارات الستات المحجبات حول العالم، لأنك بتقولهم كل اللي انتوا فيه ده ملوش لازمة”.

وأردف رشدي قائلا “المسلم والمسلمة حول العالم لازم يعرف إن ربنا أمر  بالحجاب في القرآن”، وواصل شرح مواقع الحجاب في القرآن الكريم.

لما يجي حد ويجيب هذا الاستدلال العبثي زي المهندس نجيب ساويرسن نقوله لأ إحنا أسفين، هذا رأي فارغ، وسوف يؤدي إلى أن الناس تمشي عراية، ياريت كل واحد يلتزم في الحاجة اللي بيفهم فيها، يا باشمهندس نجيب ياريت تخليك في مهرجاناتك وسيب الدين للناس بتاعته”.

شاهد الفيديو…