بالفيديو| أول تعليق من الرئيس السيسي على فيلم “الممر” . وتعرف على طلبه من الأبطال

بالفيديو| أول تعليق من الرئيس السيسي على فيلم “الممر” . وتعرف على طلبه من الأبطال

أشاد الرئيس عبد الفتاح السيسي، بفليم الممر، في كلمته خلال الندوة التثقيفية الحادية والثلاثين للقوات المسلحة، اليوم الأحد بحضور أبطال الفيلم ومنهم أحمد رزق، إياد نصار، شريف منير، هند صبري، أحمد رزق، محمد فراج.

حيث وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي شكره لصناع الفيلم قائلا “أنا بشكركم وبرضوا بقولكم إن الفيلم كانت رسالة جميلة جدا للمصريين كلهم، وأداء كل من شارك، كان أداء يعكس روح مصرية تتكلم، الفيلم والأداء سواء القصة أو أدائكم اللي عكستوا بيه كل شرايح المجتمع المصري في الوقت ده  وروحها تجاه بلدنا، والتأثر الكبير اللي حدث للشباب اللي مشافش ده وعاشه، إنتوا عيشتوه الفترة دي”.

وتابع الرئيس السيسي قائلا “أتصور أن المخرجين والمنتجين أن التجربة قابلة للتكرار وأنتم شفتوا حالة الالتفاف مش للجيش والشعب بس، لأ حالة الالتفاف حول مصر كلها بسبب الفيلم”.

وأشار الرئيس السيسي إلى أن الفيلم عكس دور هام قائلا “الفيلم يتصدى لمحاولات سلب عقول وأمال شعوبنا، نتمنى أن يكون على الأقل كل 6 شهور يبقى في فيلم كده عشان يفكر الناس ويساعدها إنها تطمن أننا دولة وشعب تاريخه كده، الصعيدي اللي في الفيلم رمز للمصري الشجاع الذي لا يتخاذل أبدا أمام أي تحدي، وبشكركم باسمي وباسم كل المصريين، وإن شاء الله يبقى في فيلم ثاني وثالث، نحن بحاجة إلى الكثير من هذه الأفلام في المستقبل، وبشكركم شكرا جزيلا”.

شاهد الفيديو…