رسائل «السيسي» للمصريين من مطار القاهرة عقب عودته منذ قليل.. فيديو

رسائل «السيسي» للمصريين من مطار القاهرة عقب عودته منذ قليل.. فيديو

وصل منذ قليل صباح اليوم الرئيس ” عبد الفتاح السيسي” إلى مطار القاهرة الدولي  بعد زيارة إلى الولايات المتحدة الأمريكية، حيث شارك في الدورة الرابعة والسبعين للجمعية العامة للأمم المتحدة.

حيث حرص ” السيسي” على تحية المئات الذين تواجدوا بمطار القاهرة من أجل استقبال الرئيس قائلا : ” أهلا بيكم.. ايه اللي مصحيكم بدري الموضوع مش مستاهل خالص”.

ووجه الرئيس رسائل لجموع المصريين في حديث تلفزيوني بعد وصوله لمطار القاهرة مؤكداً فيها أن الشعب المصري واعي وقوي، قائلاً: ” إزاي الصورة تترسم علشان يزيفوا الواقع ويخدعوا الناس ويضحكوا عليهم.. المصريون أصبحوا أوعى من كده بكتير.. اللي اتعمل قبل كده مينفعش يتعمل تاني.. ليه؟ علشان ربنا وعلشانكم متقلقوش من حاجة”.

وأوضح سيادته أن المور تسير بشكل صحيح، ويجب على الجميع عدم تصديق الكلام الذي ينتشر عن طريق الفئات المعادية للدولة المصرية.

” كل حاجة ماشية زي الفل، أنتوا بتسمعوا كلامهم وتصدقوه وتتعاملوا معاه على أنه حقيقة؟ الموضوع مش كده خالص.. دي صورة بتترسم زي ما اتعمل قبل كده، عبارة عن كذب وافتراء وتشويه وكتائب إلكترونية شغالة وشوية إعلام بيشتغل علشان يقدم صورة مش حقيقية، أنتوا لازم تكونوا واعيين لكده.. إحنا جامدين قوي إن شاء الله، والبلد جامدة قوي بيكم”.

وأضاف “الرسالة كنا بنتكلم عنها من أسبوع قبل ما أسافر (إلى نيويورك)، وقلنا يا مصريين خلي بالكم مش هيسبوكم تنجحوا ولا تتهنوا على حاجة، هي حرب بيننا وبينهم، مجموعة قد كده، قدام شعب كله، هتصدقوهم إزاي؟ والإعلام عليه واجب كبير لتوعية الناس والتصدي للشائعات والكذب، والناس البسطاء طيبين أوي، وهما فاهمين كويس.. مصر مكانها كبير قوي وشعبها كبير.. مكانة مصر بشعبها”.

كما أشار الرئيس  انه عندما يطلب تفويض من المصريين كما حدث في عام 2013 من أجل إرسال رسالة للعالم كله، سوف ينزل الملايين قائلاً: ” يوم ما هطلب من المصريين زي يوم التفويض في 2013، رسالة للعالم كله، هينزل ملايين مش أقل من كده”.

شاهد بالفيديو..