«كذب وافتراء» أول تعليق من الرئيس «السيسي» على شائعة تأخير دفن والدته.. فيديو

«كذب وافتراء» أول تعليق من الرئيس «السيسي» على شائعة تأخير دفن والدته.. فيديو

علق منذ قليل الرئيس ” عبد الفتاح السيسي” على الإشاعات التي ظهرت في الدولة المصرية خلال الأيام الماضية بشأن إرجاء دفن والدته لحين الانتهاء من افتتاح قناة السويس رغم وفاتها قبل ذلك ببعض الأيام.

أول تعليق من السيسي على تأجيل دفن والدته

وأضاف الرئيس من خلال مؤتمر الشباب الوطني الثامن اليوم السبت الموفق 14 سبتمبر 2019، قائلاً: ” لما يتقال إن حالة وفاة كانت موجودة في أحداث القناة ويتقال اتأجلت 3 أو 4 أيام لغاية لما نفتتح القناة، بقى الراجل ده يعمل في أهل بيته كده، نصدقه تاني؟”

واوضح ” السيسي” من خلال كلمته، أنه يجب كشف الحقيقة للمواطنين قائلاً: ”  الناس بتسأل الراجل ده عمل المدفن ده، آه صحيح، طيب على حساب مين؟ الكلام ده بقول الأجهزة قالت نبوس إيدك متقولوش.. لا والله لازم أريح كل مصري، والله هذا كذب وافتراء.. مكنش مفروض نتكلم في النقطة دي”.

كما أشار سيادته عن أن الأجهزة أخبرته أنه يجب عدم الكلام في هذا الموضوع، مؤكداً أنه فضل الكلام على السكوت، وخاصة أن السيدات الكبيرات يدعون له وهم محتارين الآن.

وتابع قائلاً: ” كل الأجهزة قالولي لو سمحت متتكلمش، كادوا يبوسوا إيدي.. والنبي ما تعمل كده، قولتلهم اللي بيني وبين الناس هي الثقة، هما مصدقيني، أنا لو سكت عنها ده أخطر حاجة في الدنيا، كل ست كبيرة في السن بتدعيلي في البيت أسيبها إزاي محتارة تقول إيه الحكاية بتاعتك أنت إيه، أنت كده ولا كده، فعلًا الحاجات اللي اتقالت دي انت عملهتا ولا معملتهاش”.