بالفيديو| الرئيس السيسي يحذر من محاولات تشويه الجيش المصري

بالفيديو| الرئيس السيسي يحذر من محاولات تشويه الجيش المصري

حذر الرئيس السيسي من محاولات تشويه الجيش المصري، وذلك خلال المؤتمر الوطني الثامن للشباب بمركز المنارة، اليوم، السبت الموافق 14 سبتمبر.

وأكد الرئيس السيسي أن جيش مصر يعتبر مركز الثقل الحقيقي ليس في مصر فقط ولكن في المنطقة بأكملها، مشددًا على وجود الكثير من المحاولات لإضعاف الدولة المصرية.

فعلق الرئيس السيسي قائلا ” الإرهاب مثل السرطان، الجسم نفسه بيهاجم نفسه، تعالجه وربنا يوفقك وتزيله، وتديله كيماوي، وكل ده الجسم بيكون ضعيف، يعني إحنا في مصر بقالنا 6 سنين بنعالج المسألة دي متكبدناش تكاليف كبيرة جدًا، ولا عشان إحنا مش نتكلم عنها، يعني اليوم في سيناء بيتكلف كام”.

وتابع الرئيس “بعدين يجي حد عايز يشوهكم ويخوفكمن ويضيع القيم العظيمة اللي بيعملها الجيش في مصر، ده جيش مصر، اللي هو مركز الثقل الحقيقي مش في مصر بس، في المنطقة كلها، هي جت بظروفها”.

وأضاف “الموضوع لا يتجزأ، بقى في خطوط تواصل كثيرة بين الموضوعات بعضها وبعض، هو في النهاية عايز يوقع مصر، طب أوقعها إزاي والدولة ماشية بالطريقة دي، أنا بقول كلام مهم، هو عايز يوقع مصر، ومصر مش هتقع إلا لو جيشها وقع”.

واستطرد الرئيس السيسي “كل المؤامرة اللي اتعملت في مصر في 2011 كانت اتعملت على وزارة الدفاع ووزارة الداخلية، عشان دي مراكز الثقل التي تسطيع أن تحمي الدولة ضد هذه الدول”.