بالفيديو| تامر أمين : بعد انسحاب تميم من القمة العربية نقلت على “الجزيرة” وده اللي لقيته

بالفيديو| تامر أمين : بعد انسحاب تميم من القمة العربية نقلت على “الجزيرة” وده اللي لقيته

علق الإعلامي تامر أمين، على انسحاب أمير قطر، الشيخ تميم بن حمد آل ثاني، ومغادرته للجلسة الافتتاحية للقمة العربية بتونس العاصمة، بشكل مفاجئ دون إلقاء كلمة.

فقال أمين خلال برنامج “أخر النهار” المذاع على قناة النهار “كلمة واقفة في زوري عن القمة العربية واللي حصل من تميم، كلمة لها علاقة بالشعب القطري نفسه، الأمير تميم انسحب غادر، مشي سموها كما تشاءون، من القمة العربية بعد ربع ساعة من فاعليتها”.

وتابع أمين “وانسحب قبل ما يسمع كلمات الرؤساء، وقبل ما ينتهي الأمين العام من الكلمة الافتتاحية،اللي هي البروتوكول اللي هي المراسم اللي هي الذوق إني أقعد أسمع كلمة الأمين العام حتى وأخلصها وقبل ما يلقي هو كلمته اللي كانت مقررة ليه من الأساس، وانسحب جاله إسهال ولا جاله مغص، أهو انسحب”.

وأضاف أمين “أمير دولة قايل أنا رايح وهحضر القمة العربية وخد طيارته وخد رجالته وراح، وغادر بعد 12 دقيقة فجأة، مش من حق الشعب القطري إنه يعرف اميره مشي ليه، انا بعد ما غادر تميم نقلت على الجزيرة، عشان أعرف الجزيرة في الحاجات دي مبتفوتش، يعني لو الرئيس السيسي، ولا الملك السعودي اللي عملها، مكنتش عدت، ولا في خبر حتى، يا إما وجوده مش مهم، يا إما أنتوا مش محترمين الشعب القطري، هو للدرجة دي لا تحترم شعبك”.