نجيب ساويرس يوضح موقفه من محمد أبو تريكة

نجيب ساويرس يوضح موقفه من محمد أبو تريكة

تعرض رجل الأعمال المصري نجيب ساويرس إلى الانتقاد بسبب نحجم النادي الأهلى ومنتخب مصر السابق محمد أبو تريكة، بعد أن نشر تغريدة للكاتب الصحفي إبراهيم عيسى يقلل فيها من شأن أبو تريكة مقارنة بمحمد صلاح، نجم ليفربول الإنجليزي.

حيث كتب عيسى “محمد صلاح هو أعظم لاعب مصري في التاريخ بكل المعايير والألقاب والانجازات ، وبالمناسبة محمد صلاح ٢٦عاما وفي مثل هذا السن كان ابوتريكة لايزال لاعبا في الترسانة !”.

وأعاد ساوير نشر تلك التغريدة معلقًا عليها “تماما و يا ريت اللى عنده كلمة كويسة يقولها و اللى معندوش ينقطنا بسكوته .. حاجة غريبة زى ما يكونوا زعلانيين إن واحد زى ده نجح النجاح الكبير ده !”.

وهو ما اعتبره العديد من متابعي ساويرس تأييد من ساويرس فيما يخص التقليل من شأن أبو تريكة، حيث كتب أحدهم “صلاح نجم مفيش كلام بس ابو تريكه دا ف مكانه تانيه خالص و مش هتلاقي اي لاعب يوصل للحب دا ف قلوب الناس الا ابو تريكه”.

فرد ساويرس قائلًا “انا مجيبتش سيرة ابو تريكة …. هو برضه مثال للتفوق و حسن الخلق”، وتابع دفاعه عن موقفه من أبو تريكة في تغريدة أخرى قائلًا “و نقارن ليه .. الإتنيين ابطال مصريين رفعوا راسنا و على خلق عظيم”.