والدة الطفل زين يوسف تطالب الجميع بالدعاء لنجلها.. اعرف التفاصيل

والدة الطفل زين يوسف تطالب الجميع بالدعاء لنجلها.. اعرف التفاصيل
زين ووالدته

زين يوسف، كلنا نعرف الطفل زين الذي ظهر خلال شهر مضان في أحد الإعلانات الدعائية لمستشفى “57357 لعلاج سرطان الأطفال”، وظهر معه في الإعلان والده ووالدته الذين تبرعوا بمبلغ مالي لصالح تلك المستشفى، وقد أشادوا بطفلهم ومدى قدرته على تحمل آلالام هذا المرض اللعين.

واليوم قامت والدة الطفل زين بنشر كلمات على صفحتها عبر الفيس بوك، وأوضحت أن زين في أمس الحاجة إلى الدعاء لأنه يعاني من مشكلة في الكلى، وجاءت كلماتها كما يلي:

“كان نفسي اطمنكوا النهاردة و اقولكوا اخبار حلوة، انتو عارفين ان الاسبوع االي فات السخيف ده بيبقي صعب علينا بالذات زين. بيستحمل وجع و الم و بيصبر و يصمد ان كان من ابر لادوية لاجهزة مطلوب منه يثبت فيها بالساعات و اكتر كمان. زين متعافي بقاله سنتين و لكن نوع السرطان اللي عنده سرطان الخلايا الجذعية او (neuroblastoma) من اخبث و اشرس الانواع اللي ممكن يرجع في اي وقت و بدون مقدمات و عشان كده احنا لازم نعمل اختبارات و تحاليل كل تلات شهور بالضبط… يوم الجمعة الدكتورة كلمتني و قالتلي بالحرف (انا شايفة حاجة في الكلة ، معرفش هي ايه و مش متأكدة بس محتاجين اختبارات اكتر) كلمة (حاجة) في حد ذاتها مرعبة لانها ممكن تبقي ميت الف حاجة! ممكن تبقي سرطان تاني، او اعراض جانبية من الادوية اللي اخدها او نوع سرطان جديد او او … الاحتمالات كتير و كلها مخيفة”

والدة الطفل زين يوسف تطالب الجميع بالدعاء لنجلها.. اعرف التفاصيل 7

وفي الأخير أوضحت أن نتيجة الاختبارات ستظهر الأسبوع القادم، أسرة مصر فايف تدعي للطفل زين بالشفاء العاجل.