التخطي إلى المحتوى
“مصرية 100%”.. هندسة حلوان تبتكر سيارة تسير 259 كيلو بلتر بنزين واحد ومطابقة للمعايير العالمية

قام طلاب هندسة جامعة حلوان وفريق عمل من الطلاب المتفوقين بالكلية بابتكار سيارة تسير نحو 259 كيلو متر بلتر بنزين واحد، مؤكدين أن السيارة تم فيها مراعاة المواصفات العالمية والتي تتعلق بالوقود والبيئة.

وقال محمد حاتم أحد الطلاب بهندسة حلوان وفريق العمل، أننا أردنا بصنع هذه السيارة أن نقدم نموذجاً للعالم في قدرتنا على التصنيع ومراعاة المعايير البيئية اللازمة ولم نقتصر على الصنع فقط.

اقرأ أيضاً:
“رسمياً وبعد تصديق الرئيس عليه” 7 حالات لقطع المعاش فوراً وفق قانون المعاشات الجديد

وأِشار حاتم إلى قيام مجموعة العمل بتقسيم أنفسهم إلى أكثر من فريق وكل فريق تخصص في أمر ما وقام بدارسته جيداً من جميع النواحي، مؤكداً أنهم بعد الدراسة بدأوا في التصنيع وبعدها تجميع الأجزاء إلى أظهرت السيارة كاملة بشكلها الحالي، ولرؤية فيديو السيارة اضغط على هذا الرابط.

ومن جهة أخرى ابتكر طلاب بالمعهد التكنولوجي العالي بمدينة العاشر من رمضان غواصة مصرية تشتمل على العديد من المميزات، وللمزيد اضغط هنا.

قد يهمك أيضًا

التعليقات

  1. انا خبيره في الوقود ..واستهلاك يعتمد علي متغيرات كثيرة منها قدرة المحرك وتقاس بالحصان وكلما ازدادت القدرة ارتفع معدل الاستهلاك..ثانيا .وزن السيارة وعدد غرف الاحتراق وعدد الركاب وخلافه..اما الدراسة فام توضح شئ ..ويمكن تصنيع سيارة بغرفة احتراق واحدة ومن الورق المقوي وهنا ممكن تحقيق هدف المشروع.

    1. من الجيد وجود ناس بتفهم زي حضرتك ، حمي عبعاطي كفته إنتشرت في البلد ، بلاعات المخترعين طفخت ، لكي الله يا مصر

    1. لماذا لا تقوم الدولة بتكريمهم في وسائل الإعلام المختلفة حتى يكونوا قدوة للشباب لكن لو راقصة او ممثل كان الإعلام طبل وزمر

  2. كل شويه يطلعولك شويه طلاب موش عارف صنعوا وموش عارف صنعوا ولا بنشوف حاجه على ارض الوقع كل هجص فى هجص

  3. منكن رقم تليفون المهندس حاتم علشان فى شركه يابانيه عالميه طالبه تشترى براءه الاختراع بمبلغ كبير جدا جدا جدا

  4. متى نتحرر من الجهل ؟ اين القانون الاول للطاقة ؟؟ اى تلميذ اعدادى يعلم انقيمة الشغل اللازم لتحريك سيارة وزنها على الاقل ٣٠٠ كيلو بسرعه ١٠ كيلو بالساعه على الاقل لمسافه ٢٠٠ كيلو وبفرض كفاءة وهمية ١٠٠٪يساوى المحتوى الحرارى لحجم ٣ لتر بنزين . عفوا مش فاهم اللى كتب المقاله دى ما دخلش اعدادى ؟؟؟

  5. خطوه علي طريق الله يوفقكم ولا تلتفتوا الي اراء المحبطين ويا ريت الهيئه العربيه للتصنيع تقف معاكم لاخراج سياره مصريه في متناول الجميع سعرا وجوده

  6. والله احنا بنسمع كلام بس ومشوفناش اى حاجه فعليه على ارض الواقع وعموما ياريت يكون بجد لان فى ناس بتمنع ان الحاجات دى تظهر للنور …مافيا العربيات والمستفدين وما اكثرهم فى بلدنا

  7. ايه العبط ده
    كل شوية افشخنات فاضيه
    علاج ادز بصباع كوفته
    والسيارة الطائرة
    والوقتي سيارة بتمشي 257 كيلو بلتر بنزين
    مش لما نصنع اساتيك وبريات الاول
    ارحمو عقولنا شوية
    قبل ما تعلنوا عن حاجة روحوا اختبروها فضحتونا

    1. اما اختراع او فكره بيتعلن عنها بيبقي اتجرب اتوثق عنها واتكتبت رسمي عشان يتعلم عنها و الافكار والاختراعات والمشاريع ديه الدوره بتحاول توفرها ومش لازم اول ما الخبر يتعلم عنه يبقي الاجهزه ديه مع كل واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.