مدرس يستعين بـ«راقصة وحيوانات شرسة» في مراجعات الثانوية العامة

مدرس يستعين بـ«راقصة وحيوانات شرسة» في مراجعات الثانوية العامة
مدرس فلسفة في سنتر دروس خصوصية

أثارت مجموعة من الصور انتشرت عبر موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، استنكار رواد الموقع، إذ يظهر فيها راقصة ببدلة حمراء ومعها بعض الحيوانات الشرسة، تمساح وثعبان، في المراجعات النهائية لمادة الفلسفة، للمعلم عمرو حامد، في مركز للدروس الخصوصية.

مدرس يستعين بـ«راقصة وحيوانات شرسة» في مراجعات الثانوية العامة 1

أحد الطلاب السابقين للمعلم أبدى أسفه عن الصور قائلا: «يانهار أزرق وأحمر ده كان أستاذي، وأنا بأعتذر للقب أستاذ، بس كان زمان بيدينا الدرس في مكتب وكان بيغني، ماشي، إنما دلوقتي بقى بيدي الدرس في سيرك ولا أيه، بهوقت منك يا عمر يا حامد أوي».

فيما طالب البعض، وزارة التربية والتعليم بتوقيع عقوبة على المعلم، باعتبار أن هذا التصرف غير أخلاقي، فيما سخر آخرون قائلين: «المعلم بيشرح بضمير».

مدرس يستعين بـ«راقصة وحيوانات شرسة» في مراجعات الثانوية العامة 2

على جانب آخر، علق أحد النشطاء مبديا موافقته على تصرف المعلم، موضحا: «أنا بختلف معاكم في تقييمكم، لما تكون حصة مراجعة علم نفس بالشكل ده، ترفيه وخروج عن الطرق المعتادة في التدريس، الأستاذ هنا سحب كل الخوف والرهبة من الامتحان».

وتابع: «كدا خلى نفسيتهم جاهزة لتقبل أي معلومة منه، حتى لو قالهم إن التمساح ده من الطيور، هيقبلوا المعلومة وده لأنه عملهم تفريغ للطاقة السلبية اللي جواهم وإحلال للطاقة الإيجابية».