بالفيديو.. تحذير عصابة تسرق الفتيات باحترافية شديدة داخل محلات الملابس

بالفيديو.. تحذير عصابة تسرق الفتيات باحترافية شديدة داخل محلات الملابس
بالفيديو.. تحذير عصابة تسرق الفتيات باحترافية شديدة داخل محلات الملابس

نشر رمضان عبد الرحيم، أحد المواطنين المصريين، مقطع فيديو يوضح كيف تعرضت زوجته للسرقة في وضح النهار في ظل وجود خمسة أشخاص من العاملين في المحلّ، ورغم أن زوجته كانت محتاطة وواضعة لحقيبتها أمامها، لكن مجموعة من الفتيات المحترفات في النشل استطعن سرقة هاتف محمول في أقل من جزء من الثانية دون أن تدري الضحية أو أي من الفتيات اللاتي يعملن في المحل.

رمضان عبد الرحيم نشر القصة كاملة على حسابه الشخصي بموقع التواصل الإجتماعي يقول فيها إنهم أمضوا 45 دقيقة يبحثون داخل المحل، دون جدوى واتضح أن اللصوص كانوا مستهدفينهم بصورة كاملة وفق خطة مدبر لها مسبقًا حتى إن طفل صغير معهم كان على أعلى مستوى من التدريب لينفذ دوره في السرقة.

صدمة المواطن حينما ذهب لقسم الشرطة

يقول رمضان وفق ما قرأه موقع ( مصر فايف ) على حسابه الرسمي الذي نشر فيه الحكاية أمس الموافق الثالث من مارس في حوالي الساعة الرابعة و 28 دقيقة: ” الصدمة أنني حينما أبلغت الشرطة قالوا لي أنه للأسف هؤلاء ليسوا مسجلين على الإطلاق لذلك من الصعب تعقهم أو الإمساك بهم”.

وأضاف: ” قلت للشرطي وجوههم واضحة للغاية ومن الممكن القبض عليهم حتى لا يتكرر الأمر مع آخرين، وواضح من مقطع الفيديو الذي سجله المحل أنها عصابة تضع خطط للنشل وليس شخص أو اثنين يسرقون “.

واستطرد: ” في نهاية الأمر قسم الشرطة طلب مني عمل محضر، وتسجيل رقم الهاتف لكي يتم التتبع “.

وإليكم ما قاله نصًا وفق روايته على حسابه بـ ” فيسبوك”: ” #مراتي_اتسرقت وانا واقف جنبها وحولينا خمسه من الناس اللي شغالين في المحل

والشنطه اتفحت والتليفون اتسرق في ثانيه وما حدش خد باله.

#المرعب في الموضوع اننا قاعدنا حولي ساعه الا ربع جوه المحل والناس ديه كانت متبعانا ومركزه. يعني ناس فاهمه هيه بتعمل ايه كويس حتي الوا الصغير ده متدرب كويس قوي وكان عارف ازاي يشغلني وما اخدش بالي منه.

#الغريب بقي اني لما روحت ابلغ قالولي للاسف دول مش مسجلين .

طب ما حضرتك ملامحهم واضح وممكن تيجبهوم علي شان الموضوع ده ما يتكررش وبعدين واضح حضرتك ان دي عصابه مش حد بيسرق كده وخلاص .

طب حضرتك اعمل محضر وهات علبه التليفون واحنا هنعملو تتبع.

طبعا الباقي مش لازم احكيه انا مش فارق معايه التليفون يرجع ولا ما يرجعش انا فعلا اللي فارق معايه ان الناس دي تتمسك علي شان ده ما يحصلش تاني.

#شير_وافضح_علي_شان_ما_يحصلش_كده_معاك.”.

 

#مراتي_اتسرقت وانا واقف جنبها وحولينا خمسه من الناس اللي شغالين في المحل والشنطه اتفحت والتليفون اتسرق في ثانيه وما حدش…

تم نشره بواسطة ‏‎Ramadan Abd El Reheim‎‏ في 3 مارس، 2017