التخطي إلى المحتوى
السيسى فى مؤتمر الشباب  : لا أستطيع البقاء فى الحكم “يوم زيادة” طبقا للدستور
مؤتمر الشباب

صرح الرئيس عبد الفتاح السيسى أن بعض وسائل الأعلام تتعامل مع القضايا الهامة بطريقة بعيدة عن الصحة وبشكل غير موضوعي  و أنه من الممكن أن تؤدى تلك الطريقة إلى كارثة مدمرة للبلاد و تطرق السيد الرئيس ألي دعوات التظاهر التي كان من المفترض أن تحدث فى الحادي عشر من نوفمبر الماضي لافتا النظر إلى انه لم يكن لدية أدني شك فى رد فعل المواطنين المصريين  تجاه تلك الدعوات :

قائلاً: “عشان تعرفوا إني عارف المصريين كويس، والله العظيم مكانش عندى أدنى شك باللى انتوا شفتوه يوم 11-11، شعب مصر عظيم.. فى كلام أقدر أقوله وفى كلام مقدرش أقوله “.

كما صرح الرئيس عبد الفتاح السيسى أثناء الجلسة العامة الثانية فى الحوار الشهرى الذى يتم مع الشباب عن الإصلاحات الاقتصادية الحالية و عن رأي الشباب في تلك الإصلاحات .

قائلا “دولة زى مصر بحضارتها اللى النهارده 92 مليون نسمة عشان تتحرك وتعمل اللى عملته دا معناه إن الدوله بأجهزتها ومؤسستها مابقتش قادرة، والناس قالت نغير بقى وقلتلكو كسبتوا وحققتوا اللى انتوا عاوزينه”.

و كما تناول سيادة الرئيس موضوع تداول السلطة الرئاسية فى مصر و كان له ردا فى هذا الشان وصرح بأنه لن يبقى فى السلطة يوما واحدا بعد انتهاء مده ولايته و انه سيرحل طبقا لما ورد فى مواد الدستور قائلا :

“اللى بيكلمكوا ميقدرش يقعد فى مكانه يوم زيادة، يمشى طبقاً للدستور، ومكنش حد يقدر يقول دا ولا يفكر فيه، أنا عايش حكاية مصر من 30-40 سنة فاتوا، الحكاية كبيرة قوى، إحنا معندناش منظومة متقدمة تسيطر على محطات الوقود لمعرفة حجم الوقود ومعدل الاستهلاك اليومى، كل خوفى عليكوا انتوا،على المصريين، أكتر حاجه تقلقنى، لا برا ولا جوه، أهم حاجه تماسككم أنتم، وعمرى ما خفت على مصر إلا من غياب وحدتها أوتماسكها”.

 

 

قد يهمك أيضا

التعليقات