8 منافسين للسيسي على رئاسة مصر في الإنتخابات القادمة و رقم 7 أشرسهم
السيسي ومرشحي إنتخابات الرئاسة 2018

إنتخابات رئاسية جديدة تستعد مصر لدخولها عام 2018، أي بعد عام ونصف العام من الآن، لتكون بذلك هي الإنتخابات الرئاسية الثالثة في مصر بعد ثورة 25 يناير، حيث أسفرت الإنتخابات الرئاسية الأولى بفوز الرئيس الأسبق محمد مرسي كأول رئيس مدني منتخب بعد الثورة، وتلتها الإنتخابات الرئاسية التي أجريت في 2013 عقب ثورة 30 يونيو والتي فاز بها الرئيس عبد الفتاح السيسي.

وتعتبر الإنتخابات الرئاسية القادمة إختباراً حقيقياً للمصريين وللرئيس عبد الفتاح السيسي كل على حد سواء، فجميع الإحتمالات واردة، خاصةً مع تغيير العديد من المعادلات والمعطيات الموجودة عالأرض، فالأوضاع الإقتصادية تزداد سوءاً مع مرور الوقت والأسعار في إرتفاع مستمر مع إستمرار سياسات الحكومة في خفض الدعم، وفي ذات الوقت هناك حرب على الإرهاب تخوضها قوات الأمن على الحدود الشرقية لمصر وفي سيناء.

وبشكل مبدئي يوجد 8 أسماء نستطيع أن نقول بأنها ستكون منافسة وبقوة للرئيس عبد الفتاح السيسي على عرش مصر في الإنتخابات الرئاسية المقبلة المقرر لها عام 2018، ومن هؤولاء الـ 8 من أعلن علانية نيته الترشح للرئاسة من الآن مثل المحامي طارق العوضي، وآخرون سيعلنون ترشحهم خلال أشهر وهناك من سيعلن ذلك قبل الإنتخابات بشهور قليلة.

عصام حجي

عصام حجي
عصام حجي

هو أول مرشح يقوم بطرح فكرة الفريق الرئاسي من أجل خوض انتخابات الرئاسة القادمة في 2018 أمام الرئيس السيسي بشكل موحد بالإتفاق مع جميع القوى المدنية والوطنية في مصر، مع تشكيل وزاري من جميع القوى للنهوض بمصر وتصحيح مسار ثورة 25 يناير.

وتعتمد مبادرة عصام حجي للإرتقاء بمصر على عدة محاور كان أهمها تطوير المؤسسات التربوية والعلمية والثقافية، ومن ثم النهوض بالإقتصاد والقضاء على الفقر ومحاربة البطالة.

طارق العوضي

طارق العوضي
طارق العوضي

أعلن المحامي طارق العوضي رسمياً رغبته في الترشح لإنتخابات الرئاسة القادمة عام 2018 وذلك عبر صفحته الرسمية بموقع الفيسبوك للتواصل الإجتماعي، وقد أطلق العوضي نفسه تحت شعار “والله نقدر نعملها”.

وقد شارك طارق العوضي في العديد من القضايا المثيرة والهامة التي حازت على إهتمام الرأي العام مثل الوايت نايتس، تيران وصنافير، وأكد العوضي أكثر من مرة عدم رغبته في الترشح لغرض شخصي، وطالب بالجلوس مع جميع القوى المدنية للإتفاق على مرشح مدني لجميع المصريين.

هشام جنينه

هشام جنينة
هشام جنينة

يعد الرئيس السابق للجهاز المركزي للمحاسبات “هشام جنينة”، والذي تم عزله من منصبه بقرار من الرئيس عبد الفتاح السيسي، من أبرز الأسماء المطروحة كمرشح رئاسي في الإنتخابات المقبلة، خاصةً بعد أن أصبح في نظر الكثيرين الرجل ذو المبادئ الذي ظل يحارب الفساد حتى تم إقتلاعه من منصبه بالقوة بعدما أعلن أن حجم الفساد المالي في مصر يقدر بـ 600 مليار جنيه، ويتميز جنينه بحسب خبراء بالصرامة وقوة الشخصية، بالإضافة إلى قدرته على فرض رقابة قوية ومحكمة على مقدرات الدولة وأموالها.

خالد علي

خالد علي
خالد علي

المحامي والحقوقي خالد علي يعد واحداً من الشخصيات التي تحاول الوصول للسلطة في مصر منذ 2011، ويتوقع بشكل قوي أن يخوض أيضاً إنتخابات الرئاسة المقبلة 2018 أمام الرئيس السيسي، ويتميز علي بصغر سنه وهو ما يجعله مرشحاً شاباً، علاوةً على إتخاذه موقف قوي في قضية إثبات مصرية جزيرتي تيران وصنافير.

مصطفى حجازي

مصطفى حجازي
مصطفى حجازي

هو مستشار الرئيس المؤقت عدلي منصور للشئون الإستراتيجية، عندما تتابع هذا الرجل تجده متزناً عاقلاً رصيناً، يمتلك العديد من الخبرات العلمية والأكاديمية، علاوةً على أنه من الخبراء الدوليين في مجال التطوير المؤسسي، والمدهش في الأمر أن عصام حجي إقترح إسمه ضمن الفريق الرئاسي الذي كشف عنه.

سامي عنان

سامي عنان
سامي عنان

الفريق سامي عنان يظل إسمه مطروحاً وبقوة كمرشح في الإنتخابات الرئاسية القادمة، وقد أعلن عنان عن ترشحه للرئاسة في إنتخابات 2013 أمام السيسي، وذلك في مؤتمر جماهيري بمدينة الساحل الشمالي، إلا أن الحملة الإعلامية الشديدة التي إندلعت ضده جعلته ينسحب في النهاية، ويقال أيضاً أن شخصيات عسكرية بارزة أقنعته بالإنسحاب حتى لا يكون هناك مرشحان عسكريان في الإنتخابات.

أحمد شفيق

أحمد شفيق
أحمد شفيق

الفريق أحمد شفيق رئيس وزراء مصر الأسبق يعتبر من المرشحين المؤكدين في الإنتخابات القادمة، خاصةً بعد قبول القضاء المصري لتظلمه ورفع إسمه من قوائم ترقب الوصول، وعلى الرغم من ترديده أكثر من مرة أنه “طلق الإنتخابات بالتلاتة”، لكن إسمه يعد مطروحاً وبقوة كبديل يتجه إليه مؤيدو السيسي أنفسهم، خاصةً وأن شفيق له قاعدة جماهيرية عريضة في مصر جعلته منافساً شرساً لمحمد مرسي في 2012.

هيثم الحريري

هيثم الحريري
هيثم الحريري

النائب البرلماني هيثم الحريري من الأسماء التي إستطاعت أن تلفت النظر إليها سريعاً، فهو شاب يعتبر قدوة للعديد من الشباب لما أثبته من مواقف مميزة تحت قبة البرلمان، ويعد الحريري من أبرز الشخصيات داخل تكتل “25/30″، وقد وقف في مواجهة الحكومة في العديد من القضايا.

التعليقات

  1. جنينه هايكشف فساد الكبار وهايضبط الاقتصاد ويلغي التعويم
    .. وخره على ظماغكوا كلكوا وعلى بلحه واللي عاوزه تاني.. جتكوا القرف شعب زباله

  2. يجماعه مصر محتاجه رضى ربنا عنها ورحمته باهلها وواحد يكون عاش عيشه الغلبه وحاسس بي معانتهم والله الموفق

  3. خلو بالكم كويس جدا جدا جدا واوعوا حد يختار لا خالد خرة على ولا هشام جنينة ولا عنان ولا ى من هولاء ولا حتى السيسى
    هو الوحدي اللى يصلح ومش هيغلى الشعب يجوع تانى هو احد شفيق

  4. السيسى رجل المرحله القادمه وكل الرشحيين للرئاسة القادمه ولا واحد منهم يصلح كلهم بيجروا ورا الكرسى كمثل خالد على اللى حيقتل نفسه ونفسه يوصل ولا هشام جنينة اللى طلع من منصبه ولا حمدين لهطل ولا هيثم الحريرى بتاع اول امبارح وعاوز يثبت وجوده ولا العوضى حتة امحامى ولا لا ميييين كله لاصلح ومعروفه الاهداف

  5. غير معروف والله السيسى هو الرجل المناسب للمرحله القادمه وكل واحد من هوءلاء المرشحين نفسه يطول الكرسى ويجلس عليه وساعتها حيكون اسوء مما نتصور وبعدين نرجع نندم لانهم كل دول هما هما اللى بيجروا وراء ذلك كمثل صباحى والعوضى وهيثم وغيرهم عاوزيين يثبتوا نفسهم انهم وطنيين وبيخافوا على البلد وبالعكس دول عاوزيين الكرسى

  6. ياجماعة ماتتعبوش نفسكم فى الاختبار هوه هينجح ولو ماحدش اختاره يعنى هوه مفروض علينا خلاص بقوة التزوير كالعادة ولا انتوا بتنسوا

  7. مصر لا تحتاج الى رئيس بل تحتاج الى شعب شعب يعرف حقوقه وواجباته مصر تحتاج الى شعب متحد مصر تحتاج الى شعب لا يخاف مصر تحتاج الى شعب يعلم ان الرئيس هو خادم للشعب وليس حاكما له ونريد أن نسأل انفسنا مالذى يجعل الفاسد فاسدا وما الذى يجعل المستسلم مستسلم والاجابة واحدة لقمة العيش فالفاسد يريد المال والمستسلم يريد ان يحافظ على لقمة العيش وهنا سر النكبة

  8. ايه نسيتو ا جمال مبارك التاني شكله من المنافسين بس انا برشح هشام جنينه علشان الراجل ده اول ما قال الحق اتشال من منصبه

  9. والله السيسي امل وفخر لكل الوطن العربي وكل الذي سيترشح امام النبيل السيسي خسران يا ولدي

  10. احنا شعب مابتطمرش. فيه اي معروف الراجل محترم واخلاقه عليه واحنا باخلاقنا القذ رة بنشتم ونقل ادبنا lola

  11. مش مخفف عننا الاحساس بكارثة اهيار وتوقف الانتاج الدرامى الكوميدى فى ماسبيرو . . الا وجود هذه الكوميديا السياسية الواقعية . . مشاهدة ممتعة . . ورمضان كريم .

  12. اول حاجة الحيوان اللى هيثم الحريرى ده محدش يجيب سيرة اللة خلفوه — تانى حاجة الحمار اللى خالد على ده برة اللعبة خالص — الحمار اللى اسمه حمدين برة اللعبة خالص عصام حجى ده لا يصلح لآى شى ده امريكانى وا ادراك ما الامريكانى يروح فى داهية — ييجى بعد كدة مصطفى حجازى — ده منعرفوش وميلزمناش هى ناقصة — ده ممكن يبيعها فى 5 ايام اذا هو او مصطفى حجى يغوروا الاتنين — محدش جاب سيرة الحمار ابو الفتوح ولا جاب سيرة الاهطل حمدين صباحى العد فى الليمون — طبعا الفريق سامى مريض وسنه كبير وما يصلح الفريق احمد شفيق رجل محترؤم وهو قرر انه ما يخوض انتخابات سامى عنان واحمد شفيق دول ناس وطنيين ولا غبار عليهم لكن صحتهم تعبانة والولد المحامى خالد على ده لا يساوى 5 قروش — اجلس فى بيتكم محدش عيبص فى وجهك — السيسى عيكمل بأذن الله فترة تانية وبعدين يحلها الف حلال يكون السيسى جاب واحد محترم من الجيش ويكون بيحب مصر ةيمسك رئيس جمهورية — لآن كل اللى عايز ييجى جاى علشان يسرق — اما الاخوان فالى الهلاك بأذن الله ——

  13. راى ان جميع المتقدمين للترشح لا يصلحون عصام حجى امريكى ميه فى الميه وجنينه موالى لحماس وهيثم بيه سمح لنفسه يقبض من المجلس ومن جهة اخرى وشفيق موالى لحسنى قدوته والاخ خالد على جميع تصريحاته لا تليق برجل دوله والمستر عنان صعب علشان سنه واشياء اخرى اما ان يترشح رجل وطنى والافضل البقاء على السيسى ليكمل مشاريعه والله هو الموفق

  14. كلهم على بعض مرضى من أجل الشهرة البلد عاوزة شغل يا شوية ركش موش عايزين منظرة على الفاضى نحن مع الرئيس السيسى فى مدته القادمة ان شاء الله وبعدين احنا فين و2018 فين يمكن ربنا يخدكم وترتاحوا وتريحونا سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسى امضى على بركة الله يؤيدك ربك ونحن وراءك مؤيدين البلد يا جماعة عايزة عمل بلا كلل أوملل وعايزين نكون واعيين كويس لما يحاك ويدار للأمة المصرية والعربية أفيقوا يرحمكم الله نحن كمصريين أفضل وأحسن وأأمن ملايين المرات من غيرنا وللا انتوا موش عايشين فى الدنيايعنى هتبقى مواجهة ارهاب ومعركة تنمية قاسية ومفيش كلمة طيبة أو اشادة بما يحدث على أرض الواقع ماهو لوكان المخلوع الله يخرب بيته ماشى بنفس الوتيرة دى كنا بقينا حاجة تانية انما هنعمل ايه لحيزبونة التوريث ربنا يخدها وقبل ما تموت ينشر السرطان بجتتها المصريين شعب طيب واللى ميشتغلش بما يرضى الله ربنا يقص عمره ارحم يارب الشهداء الأطهار وبارك لنا فى قيادتنا السياسية الواعية وتم مشاريعنا القومية العملاقة على خير وهنشوف بشاير الخير عن قريب جدا بفضل توفيق الله ومجهود أبطال التنمية العظام امضى أيها القائد الطهور ولن نلتفت لهؤلاء الأقزام تحيا مصرنا رغم أنوف الحاقدين مصر العزة مصر الكرامة والاباء مصر ان مرضت فلن تموت أيها الأقزام الصغار

  15. ارشح بقوه مصطفى حجازى .. مصطفى حجازى .. هو شخصيه فعلا حكيمه وفاهمه وكلامه متزن وووو الحقيقه كان بيعجبنى وكل ما اشوفه بيتكلم اقول هو الراجل ده بيرشحش نفسه للرئاسه ليه ؟؟؟ اما الجيش فكفى مع احترامى لهم جميعا لكن مكانهم ووظيفتهم فقط هى حماية البلاد من الخارج وصاحب بالين كذاب فرجال الجيش خليهم فى ملعبهم افضل وهذا ما اثبته التاريخ

  16. عال عال، كلهم كدة على بعضهم لو عملوا فريق رئاسى واحد لينافس السيسى، لرجحت كفة السيسى، فما بال و هم متفرقين، يا دوب كل واحد ياخد له أصوات مؤيديه و دُمتم.
    ربنا يدى الصحة و العمر للرئيس و يقبل أصلاً أن يخوض الإنتخابات القادمة.

  17. اولن عدم انتخابى القادم للسيد الرئيس عبد الفتاح سببة سيكون رفع هذه العبئ والمشقة عنه وربنا يحسبه لو كان ظالم ﻹن مفيش حد يقدر يجذم بئنهو كان على باطل او على صواب والف شكر له وللمجلس العسكرى يجماعة رجعو ودرسو ثقافة الشعب المصري شعب طيب بس غير منتظم فكرين وطبعن ده مش كل حال الشعب فى رموز كتير محترمه لما الشعب شاف منهم مواقف تتبعهم فيما مضو الناس المحترمه دى كانت بتشترى السكر وتوصله لمستحكيه بسعره كنا بنشترى السكر 12 ونبيعه 7 انا مصرى وفى منده كتير المفرود ندرس شخصيات الاسماء المرشحة ونشوف ماذه سيقدم كلن منهم للبلد واهم شئ الشفافية مابين الحكومه او النظام والشعب وتصحيح مسار المؤسسات وعلى رئسهم مؤسسة الاعلام والتربية والتعليم

  18. عاوزين داية من بتوع زمان تخلص البلد من الولادة المتعسرة اللي هية فيها يلا ىا شعب كل واحد ىسخن حلة مىة

  19. عصام حجى بفريق رئاسى وحكومه تكنو قراط بس الجيش هيفلت والشرطه مش هتسكت والفلول هيفلسونا لأنهم سرقين البلد والخرفان هيقرفونا ويقولك هات مرسى

    1. عصام حجى ليس عالم كبير ولا حاجه هذا ادعاء والمصريين فى أمريكا عارفين كده

  20. ……………. عبد الفتاح السيسي تافه جدا واللي بيدافعوا عنه اتفه منه ، عبد الفتاح السيسي مجرم حقير واللي بيدافعوا عنه أحقر منه ……………

    1. كمال احمد سعد ….خليك محترم لما تتكلم عن رئيس مصر …. ليس بطول اللسان ولا بقله الادب توصل رايك لانسان…. يكفى الرئيس عبد الفتاح السيسى انه خلص مصر من الفاشيه الاخوانيه يكفى هذا

    2. انت قليل الادب لان لو هو مثل ما انت بتقول يبقى انت تستاهل الاوسخ منك يبقى رئيسك
      مثلما تكونوا يولى عليكم

  21. للأسف الشديد جميع الأسماء الواردة في المقال هذا المقال الراغبة في الترشح لمنصب رئيس الجمهورية غير صالحة بالمرة بما فيهم الفريق أحمد شفيق –

  22. بالنسبة للمرشحين كلهم تايوان ما عدا احمد شفيق خالد على لو مسك الضغط العالى لو شرب سم والباقى نكرة ومحدش يعرفهم وسلملى على الاخوان

  23. لو كنت مسئول فى الدولة لقبضت على خمسة من هؤلاء فورا ورجعت الفريق شفيق للرئاسة لانه الفائز الحقيقىبانتخابات 2012 التى زورها الاخوانجية الخونة بمساعدة المجلس العسكرى والضغط الامريكى

  24. انا لا اعتقد ان السيسى ها يسمح لحد يرشح نفسه ياما ها يمد فترة الرئاسه فتره تانيه العافيه ويقول الناس عيزه كده او يغير الدستور فانا استبعد اى انتخابات قادمه حد يقدر يرشح نفسه امامه

  25. مصر لها رئيس واسمه الدكتور مرسي تم اختطافه ومنعه من مباشرة عمله وسيعود ليكمل مدة رئاسته

    1. مرسى مين يا هبل انت بتحلم يا اهطل ابفى قابلنى واعرفك على حاجة مهمة جدا ان رئيسك هوة الزعيم عبد الفتاح السيسى وتاج راسك انت ومرسى

  26. كل الاشخاص المذكوره هم دمي وخالد علي قد يكون افضل الاسماء ولاكن ستكون انتخابات قذره مثل سابقتها فرجاء لايلوث سمعته بالمشاركه فيها

  27. هشام جنينة رجل شريف وعندما اظهر الحقيقة اقالوه وهو ولو كنا بنحترم عقول الناس ومسكنا الحراميه اللي ظهرو حرامية القمح وكروت الخبز والقمح المسرطن ماكنش ده حالنا

  28. لوطرحت الاسماء الثمانية المذكورة فى قائمة لإختيار مرشح منها لأخترت منها اثنين (هشام جنينه – مصطفى حجازي)

  29. ارشح النائب الشاب المحترم احمد طنطاوي لانه الوحيد الذي وجدته يشعر بصدق بمعاناة المصريين وفاهم مشاكل مصر وعارف حلولها

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.