طريقة عمل المكرونة بالبشاميل

طريقة عمل المكرونة بالبشاميل

اليكم قرائنا الكرام من هواة الطبخ والامهاب وربات البيوت الاكلة اللذيذة والاشهر لدى المصررين وهى المكرونة بالبشاميل ، اكلة مميزة يستصعبها البعض ولكن من الان فصاعدا ستكون من اسهل الاكلات التى ستعدينها فى منزلك وسيستمتع بها افراد اسرتك ، اليكم المقادير والخطوات .

مقادير :
1/2 كيلو مكرونة ( ممكن تجبيها سايبة يااما كفاية كيس مكرونه وتكون اقلام )
2 ملعقة كبيرة زيت ذرة ( حوالى فنجان صغير)
1 بصل كبيرة مفروم او 2 بطلة متوسطة
نص كيلو لحم مفروم وممكن ربع وممكن كبد وقوانص لكن الافضل نص كيلو
ملح وفلفل وتوابل لحمة

مقادير البشاميل :
بمنتهى البساطة عدى 4 معالق دقيق ، 4معالق زبدة او سمنة ، و 4 كوب حليب سائل
+  ملح وفلفل

الطريقة :
اولا اسلقى المكرونة فى ماية بتغلى وقليل من الملح معلقة كبيرة على الكيس وحبة زيت ولما تتسلق نصفيها ونغسلها ونركنها على جنب

اللحمة :
ندبل البصل مع الزيت علي النار ونضيف ليه اللحمه
وبعدين نقلبها لغاية ما تنزل مايتهاونضيف التوابل والفلفل ونقلب لغاية ما تقرب تشرب كل مايتها نضيف الملح وبعدين نقلب كويس لغاية ما يبقاش فيها ماية خالص ونركنها على جنب .

البشاميل  :
هنحط الزبدة او السمنة على النار لما تسيح نضيف عليها الدقيق ونقلب لغاية ما يبقى لونها دهبى
هنضيف الحليب حبة حبة يعنى نضيف كوب ونقلب كويس ونضيف التانى ونقلب وهكذا والطريقة دى بتخلى البشاميل حلو جدا ومش بيكلكع .
بنفضل نقلب بقى البشاميل بالمضرب السلك لغاية ما يتجانس تماما ونسبة على نار هادية لغاية ما يغلى وطبعا بنكون ضايفين الملح والفلفل. وممكن تجيبى كيس البشاميل الجاهز وعليه الطريقة .

هنجيب الصنية بقى ونحط فيها حوالى معلقتين بشاميل ونفردها فى كل الصنية وبعدين نجيب المكرونة ونقلبة مع معلقتين بشاميل ونضيف اللحمة ونحط علية معلقتين بشاميل وبعدين باقى المكرونة نفردهاعلى وش اللحمة ونضيف البشاميل وندخلها الفرن ولما تستوى تقدم. ممكن تستغنى عن البشاميل اللى فى ارض الصينية وتحطى المكرونة على طول ولمل تحطى البشاميل فى الاخر هذى الصينية البشاميل ينزل تحت ، ولنتيجة احسن متكتريش مكرونى ومتخليش طبقة المكرونة سميكة . وبالف هنا