إنقطاع الكهرباء أزمة تثير غضب الشعب قائلين:”كفايا علينا نور عين الريس”

إنقطاع الكهرباء أزمة تثير غضب الشعب قائلين:”كفايا علينا نور عين الريس”

“لأن منظومته فاشلة في إدارة مشكلة إنقطاع التيار الكهربائي، هننزل نثور عليه في 30 يونيو”، كانت تلك الجملة يرددها العديد ممن شاركوا في الموجة الثورية التي قامت ضد الرئيس المعزول محمد مرسي في 30 يونيو، أما الآن ينقطع التيار الكهربائي بمرات متضاعفة عن أيام مرسي.

الأمر الذي أثار غضب العديد من الشعب المصري الذي  سأم من تكرار إنقطاع التيار الكهربائي، مررددين الكثير من التساؤلات للحكومة المصرية إلى متى ستظل تلك الأزمة.

فتسائل أحمد فؤاد أحد المواطنين المصريين قائلًا:”بالعقل لو السبب في قطع الكهرباء هو تفجيرات المحولات والابراج الكهربائية ازاي الكهرباء هتيجي بعد ساعتين وتقطع تاني إصلاح البرج أو تركيب محول جديد بدل المحروق يستغرق عدة أيام اسألوا أي حد في الكهرباء هيقولكم كده”.

“كفايا علينا نور عين الريس”، بتلك الجملة الساخرة أعرب عمرو عبدالغني، عن غضبه من أزمة إنقطاع التيار الكهربائي وسط صمت تام من الحكومة المصرية، والرئيس عبدالفتاح السيسي.

فيما توجهت سحر سمير برسالة إلى الرئيس عبدالفتاح السيسي قائلة:”سياده الرئيس نرجو من سيادتكم مطالبه كل مسئول عن قطع الكهرباء فى كل محافظه او مركز مراعاة العدل ثم العدل ثم العدل فى تخفيف الاحمال على مستوى المحافظه”.

فيماقال أحد الشباب الثوري:”إحنا لازم نبدأ نجهز شعارتنا وهتافتنا اللي هنرددها الفترة الجاية زي مثلا أزمة نور أزمة جاز والله برافو عليك انجاز”.

فيما إستنكر شاب أخرمسألة إنقطاع التيار بصفة مستمر على مدار اليوم قائلا:”والله عندهم حق الإخوان لما بيهتفوا في مسيرتهم وبيقولوا ردوا عليا يا نور عنيه لسه النور بيقطع ليه”.

وعلقت شابة أخرة بطريقة ساخرة:”لما النور بيجي أوعى تفرحوا بمعنى ماتخليش فرحتك إن آلنور جه تنسيك إنه شويه وهيقطع تآآني..المفروض نسمي الوزارة دي   وزارة قطع الكهرباء “.