التخطي إلى المحتوى
بالفيديو| تعليق عمرو أديب على زيادة أسعار المواد البترولية

علق الإعلامي عمرو أديب على قرار الحكومة المصرية بتطبيق الشريحة الخامسة من خفض الدعم عن مواد الوقود ما أدى إلى ارتفاع أسعارها.

حيث قال أديب خلال حلقة الأمس من برنامج “الحكاية” المذاع على قناة “أم بي سي مصر” : في بعض الملاحظات في موضوع البنزين، الملاحظة الأولى إنه مش مفاجأة، يعني أرجوكم بلاش حد يقول لي إنه اتفاجئ، حنا عارفين الخطة من سنين، إن كل سنة في شريحة من الشرائح ودي الشريحة الأخيرة، ولأول مرة في تاريخ الإدارة المصرية، كان في إعلانات نزلت في القنوات المصرية، قالت للناس إن دي الشريحة الأخيرة، يعني إنت عارف من قبل كده في قرارات الإصلاح الاقتصادي، إن هيبقى في زيادة، ومعنى رفع الدعم عن المحروقات.

وتابع أديب قائلًا “الملاحظة الثالثة، مفيش حد في العالم سواء غني أو فقير بيرفع برفع الأسعار، مفيش حد بينبسط لا في أروبا ولا أمريكا ولا مصر ولا في أي مكان، لا فقراء ولا أغنياء هو خبر ليس سعيد لأحد، ولا حتى للدولة نفسها”.

واضاف أديب قائلًا “الشهر ده في زيادة المحروقات، وكل المطلوب إننا إزاي نساعد الناس إنها تواجه هذا التحدي، المصريين بقالهم 6 سنين بيستحموا الأمور دي، إيه هي الإجراءات اللي نقدر نعمله إنها تخلي هذا الأمر رغم قسوته يكون محتمل”.

قد يهمك أيضًا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.