والدة الطفل “زين يوسف” تٌبكي الملايين عبر الفيسبوك.. بعدما كشفت عن مفأجاة بشأن حالته الصحية

والدة الطفل “زين يوسف” تٌبكي الملايين عبر الفيسبوك.. بعدما كشفت عن مفأجاة بشأن حالته الصحية
الطفل زين يوسف

قالت السيدة “رضوى موسى” والدة الطفل زين يوسف عبر الصفحة الشخصية لها على موقع التواصل الاجتماعي في الساعات الماضية، بأن نجلها قد تدهورت حالته الصحية من جديد، ويمر بمرحلة خطيرة في رحلته العلاجية، مؤكدة بأن الطفل يعاني من الآلام التي يشعر بها في الوقت الحالي.

وكتب رضوى موسى عبر موقع الفيسبوك عن حالة طفلها زين يوسف قائلة:

“زي أي أب وأم بيبقى مطلوب مننا ناخد قرارات يومية لولادنا، لكن ساعات بيبقى فيه قرارات أصعب من التانية، بالذات لما تتعلق بحياة أولادنا.. يوم الأربعاء الموافق 7 نوفمبر 2018، وجع زين وألمه وصل لمرحلة غير محتملة!! زين شبه اتشل.. مكنش قادر يمشى أو يقوم أو يقعد أو يحرك إيده.. لا عارف يغير هدومه و لا يهرش حتى.. الوجع بدأ من أكتر من شهر و كل محاولاتنا لوقف الوجع بائت بالفشل”.

“حاولنا نفهم مع الدكاترة إزاي العلاج اللي بياخده سببله ده مع إنه كان نوعا ما كويس ومتعايش الكام شهر اللي فاتو، مكانش فيه أي إجابة مقنعة! إزاي العلاج يعمل كده و يسوء كل يوم أكتر من اليوم اللي قبله.. قررنا إن ده مش أسلوب حياة وأخدنا واحد من أصعب قرارات حياتنا.. قررنا نوقف العلاج تماما بعد الاستخارة ودعينا أنه يبدأ يتحسن”.

وأكملت الأم حديثها قائلة بأن “كل التقارير والتحاليل وأشاعات بينت أن زين خالي من المرض باستثناء نقطة صغيرة بجانب الكلى لسه مش عارفين هي من أثار العملية ولا سرطان بالفعل”.

وختمت الأم حديثها حول الحالة الصحية لزين في الوقت الحالي قائلة: “النقطة صغيرة جدا بس بتنور في الأشاعات وده اللي مخلينا مش فاهمين هي إيه.. هيتعمل تحليل تاني للموضوع ده وهنعرف إيه الخطوات اللي جاية في خلال أسبوع أو اتنين.. لو النقطة دي مش سرطان  الخطة هتفضل إننا نعمل تحاليل كاملة كل ثلات شهور، نكمل العلاج بالأدوية الطبيعية والأعشاب والغذاء