السيسي: “أنا عايز 250 مليار عشان أعمل سكة حديد مظبوطة”

السيسي: “أنا عايز 250 مليار عشان أعمل سكة حديد مظبوطة”
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أمر الرئيس عبد الفتاح السيسي، بضرورة تشكيل لجنة عليا تتكون من متخصصين وأساتذة جامعيين، حتى يمروا على شبكات وأكشاك السكك الحديد ومتابعتها بشكل كامل، بعد حادث تصادم قطارين في محافظة البحيرة، أمس الأربعاء.

السكة الحديد في مصر

وأوضح السيسي، خلال بدء المرحلة الأولى من مدينة العلمين الجديدة بمحافظة مرسى مطروح، اليوم الخميس، قائلًا: “ممكن حد يقوللي انتو سايبين السكة الحديد عندكم خربانة ليه؟..لا أنا هنا الحاجة هاخد تمنها من اللى هيجي يقعد، أنا عايز من 200 إلى 250 مليار عشان أعمل سكة حديد مظبوطة”، وأضاف متسائلًا: “طب المبلغ دا موجود؟ لا مش موجود، لابد من مواجهة الواقع بشكل حقيقي”.

وعن حادثة قطاري البحيرة، قال: “إحنا محتاجين لجنة عليا من أساتذة الجامعات والكلية الفنية العسكرية وحتى من وزارة النقل، لكي تمر على جميع شبكات السكة الحديدية في مصر”، ومؤكدًا على ضرورة وجود أمانة القرار عند القول بأن خطا ما سوف يتوقف بشكل مؤقت حتى يتم رفع كفاءة المرفق.

مدينة العليمن الجديدة

وعن المدن الجديدة، قال: “لما فكرنا في التخطيط للمدن الجديدة ومدن الجيل الرابع، الجميع يعرف جديًا حجم النمو العشوائي والبعيد كل البعد عن التخطيط في مصر، وكما ذكرت سابقًا لو استمرت مصر على هذا الوضع في النمو العشوائي، هتتحول بالطريقة دي لكتلة عشوائيات يصبح من الصعب التعامل معها لـ 100 سنة مقبلة، ولذلك كان من الضروري التوسع في إنشاء مدن ومجتمعات جديدة حتى تمتص الطلب الكبير على الإسكان، وتخلق فرص لعيش حياة أفضل”.

وأشار قائلًا: “الناس ممكن تقول اللى احنا شايفينه دا حاجة مميزة، آه دا حاجة مميزة، مصر دولة كبيرة..إوعوا تقللوا من أنفسكم”، مضيفًا: “هو أنا ماقدرش أعمل مدن سياحية ومقاصد سياحية تنافس أي مدينة عالمية، لا دي مصر كبيرة أوي”.