التخطي إلى المحتوى
عمرو أديب عن تسديد ديون مصر: “كل مواطن يدفع 800 دولار بس”
الإعلامي عمرو أديب

القاهرة – عمرو أديب :

قال الإعلامي “عمرو أديب” خلال حلقة اليوم من برنامج “كل يوم” والذي يذاع عبر فضائية “صدى البلد” بأن ديون مصر قد بلغت حتي هذه اللحظة قرابة الـ87 مليار دولار بحسب إحصائيات الحكومة المصرية في ختام عام 2017، مشددًا عل كون المصريين قادرين على تسديد ديون مصر بشكل كامل.

وأشار أديب في تصريحاته، بأن الدين العام في مصر قد بلغ 87 مليار دولار، وهذا يعني بأنه في حالة أن تطوع كل مواطن مصري ودفع 800 دولار فقط، فإن مصر سوف تصبح بدون ديون نهائيًا.

وأوضح “أديب” في حديثه بأنه بالتأكيد هناك من لا يملك هذا المبلغ، ولكن أشار قائلًا : “لو الناس للي تقدر تدفع، دفعت 800 دولار وبهذا سوف نكون قد نجحتا في تسديد جزء كبير جدًا من ديون مصر”.

وينشر لكم “مصر فايف” الفيديو الذي يوضح تصريحات عمرو أديب حول طريقة تسديد ديون مصر والذي تحدث عنه في حلقة اليوم من برنامجه : 

وجاءت تصريحات عمرو أديب لثير حالة من الجدل لدى القرار وزوار السوشيال ميديا والذين علقوا على الخبر قائلين، بان هذا الأمر لا يمكن أن يحدث في أي دولة بالعالم، وأن الحكومة هي المسئولة عن تسديد الديون وليس المواطنين كما يعتقد “عمرو أديب”.

وطالب البعض من عمرو أديب التفكير في حلول أكثر واقعية من هذا الحل والذي لا يمكن أو يستحيل حتى تطبيقه وسط ظروف اقتصادية صعبة يمر بها كل بيت وأسرة في مصر، مشددين بأن أغلب الموظفين الشباب في مصر يحتاجون إلى قرابة الـ10 أشهر حتي يستطيعوا تجميع هذا المبلغ، وأن ما يقوله الإعلامي “عمرو أديب” قد ينطبق عليه وعلى بعض رجال الأعمال فقط في مصر.

التعليقات

  1. طبعا ياعمرو انت عامل حسبتك علي أن المائة مليون كل واحد فيهم ح يدفع 800 دولار! !
    أنت عارف نسبة اطفال السن المبكرة كام من عدد السكان في مصر ؟
    ونسبة الطلبة في مختلف المراحل الدراسية كام ؟
    ونسبة الخريجين العاطلين عن العمل كام؟
    ونسبة الباعة الجائلين والذين يصعب حصرهم كام ؟
    والشباب المجندين كام ؟
    والمعاشات تحت ألف جنيه كام ؟
    انت فاكر ياعمرو ان الناس مصدقه انك مش فاهم الكلام
    اللي فوق ده☝ والله عيب ياعمرو

  2. هو احنا اللي عملنا الدين واللي بناخذ عمولة سلاح واراضي ببلاش في كل توزيعه ومميزات في الرايحه والجايه وعمولات التوريدات بالملايين ويقدروا يدفعوا مرتبات الجيش لما ميلقوش مرتبات واللي بنبيع الكلام زيك وناخدملايين انتوا مش بتستحوا ابدا متعرفوش ان هيكون فيه حساب

  3. ما تدفع أنت يا عمرو يا اديب شوف انت بتاخد عن كل حلقة كام تعملها كام فلوس شوف ان حصلت من كل ممثل وممثلة ومخرج وغيره من الفنانين ولاعبى الكرة وكبار رجال الاعمال كل هذا يغطى اللى بتقول عليه والإعلاميين وغيرهم شوف اعدادكو كام وهتلاقى انك حصلت على اكتر من دين مصر
    اتكلم على كبار البلد والحكومه الناس الغلابه هتلاقيه من فين ولا من فين والناس مش عارفه اصلا تعيش ولا حتى عشان تبعد عن الحرام وتتجوز وانت تقول ندفع ديون مصصر من جيب الغلبان
    شوف حد يلعبلك فيها بضمير

  4. طب انا مجوز وبصرف علي اسرة ومرتبي 2300 جنية. يعني اشيل المرتب سننين واعيش انا واسرتي بالطاقة الشمسية عشان اعملك 800 دولار.. اقوللك علي حل احسن كل واحد يعمل فرحة او عيد ميلاد زي بتاع الاستاذة لميس كدة يدفع نص تكلفة المناسبة لسداد الديون وبكدة كل شهر هتلم عشزات الملايين.. اية رائك موافق؟

  5. المفتريين ما عندهمش غير الغلابة يلموا منهم .. علشان ما بيفحوش بقهم حسبنا الله نعم الوكيل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.