شاومينج توجه رسالة خطيرة لوزارة الداخلية..وتؤكد لا تسريب للامتحانات في هذه الحالة

شاومينج توجه رسالة خطيرة لوزارة الداخلية..وتؤكد لا تسريب للامتحانات في هذه الحالة
شقيق أدمن «شاومينج بيغشش ثانوية عامة»: أخويا مظلوم والتسريب من قلب الوزارة

وجه أدمن صفحة ” شاومينج ” والمسؤولة عن تسريب امتحانات الثانوية العامة، رسالة الى وزارة الداخلية بعد القبض على العديد من الأفراد بتهمة أنهم من أدمن شاومينج، قائلاً : “افرجوا عن الناس الغلابة اللي بتا خدوهم كبش فدا “.

و كتب ” شاومينج ” من خلال صفحته على” الفيس بوك”، معلقاً على القبض على مجموعة من الشباب  قائلاً : ” بيصعبوا عليا والله الناس الغلابة اللي بيقبضوا عليهم، و يقولوا انهم شاومينج، شاومينج مش موجود في مصر، افهموا بقى، و مصر و حشتني أوي ونفسي انزلها، يمكن لو كنت في بلدي كنت أخاف، لكن هنا ما فيش حاجة تخوفني،  شاومينج  فكرة، و الفكرة تنتشر، و لا تموت”.

و استطرد : ” افرجو عن الناس الغلابة، اللي بتا خدوهم كبش فدا، ومش ها قولكم طهروا الوزارة، لان الفساد في التعليم راسخ، و لن يتغير الفساد إلا بتغيير المنظومة التعليمية، و لن تنتهي الصفحة إلا بالتطوير، ساعتها مش ها يبقى لـ”شاو مينج” وجود الصفحة الاحتياطية خلاص بح”.

و كانت صفحة “شاو مينج ” قامت بتسريب امتحان اللغة العربية واللغة الانجليزية للثانوية العامة، هذا العام وتوعدت بتسريب باقي الامتحانات، وتم إلغاء امتحان التربية الدينية بسبب تسريبه قبل بداية الامتحان.