باسم يوسف يوجه رسالة قوية و خطيرة للنظام الحالي بعد اقتحام الأمن لنقابة الصحفيين

باسم يوسف يوجه رسالة قوية و خطيرة للنظام الحالي بعد اقتحام الأمن لنقابة الصحفيين

استنكر الإعلامي الساخر باسم يوسف اتهام الصحفيين ” بدر و السقا ” بحيازة أسلحة نارية و مولوتوف وصفاً إيها بالتهم الملفقة، وتعدي البلطجية والأمن  على تظاهرات نقابة الصحفيين.

وأضاف يوسف من خلال تدوينه له على موقع التواصل الاجتماعي ” فيس بوك” قائلاً : ” لما نظام بشرطته و إعلامه و أجهزته الأمنية، و أجهزة دولته بقاله اكتر من اربع سنين بيعتمد على نفس الوشوش من مسجلين الخطر و بلطجية الشوارع، و الهتيفة اللي بيتأجروا بالساعة يبقى ده فعلا هو قيمة النظام ده”.

وتابع : “. نفس الوشوش اللي جت قدام مسرح سينما راديو، نفس اللي نزلوا يتظاهروا بأعلام دولة تانية و بيطالبوا بالتفريط في الجزر، نفس اللي كانوا بينزلوا في مظاهرات عكاشة نفس، اللي نزلوا رقصوا على سلم النقابة نفس اللي رايحين دلوقتي يهاجموا الصحفيين في النقابة. نفس الوشوش ما اتغيرتش، و الاسم “مواطنين شرفاء” على حد قوله.

واستطرد يوسف : “ده نظامك يا سيسي ، يا أما يستقوى ع الناس و ياخدهم بقوة السلاح من بيوتهم، يا إما يطلق عليهم شوية شراشيح. خليك مستخبي ورا كلاب شرطتك، ورا سلاحك، ورا “الكتيبتين بتوعك على النت” خليك مستخبي ورا اللي بيعرصولك في الإعلام . خليك مستخبي ورا شراشيحك في الشارع. دي قيمة الدولة المصرية اللي مرمغت كرامتها في التراب. بقى القائم على حمايتها شوية شراشيح على حد وصفه” على حد قوله.