عمرو أديب يكشف عن أمر مرعب ويلمح لشيء خطير يتعلق بمدخرات المصريين في البنوك
عمرو أديب

أكد الإعلامي عمرو أديب في برنامج القاهرة اليوم المذاع على قناة اليوم الفضائية، أن مصر تمر بوضع اقتصادي صعب جدًا وأنها “لا تحتمل أن تنفق جنيهًا واحدًا من أجل زيادة المبلغ المرصود للتعليم في الموازنة الجديدة”.

وقام أديب بتوجيه رسالة للحكومة مطالباً إياها بمصارحة الناس وقال ” يا جماعة كلموا الناس بالحق، الدين الداخلي بقى كام ؟ والخارجي بقى كام؟ وفوائد الديون اللي علينا بقت قد أيه؟ دا انت طالب من الصندوق النهار ده 8 مليار، انت مش بتستلف للسنادي دنت بتستلف لـ 100 سنة قدام “.

وأضاف أديب قائلاً: “هو يعني إحنا اعظم من اليونان ولا البرتغال ولا أسبانيا؟  دول في يوم قالوا مش دافعي، وانا هقول جملة وأرجو الناس تاخد بالها منها ومحدش يترعب، قبرص قامت في يوم الصبح وقالت اللي له مدخرات مش هياخد منها غير 30% بس، هو إحنا احسن من دول يعني، أنا آسف بقولها نيابة عن هذه الدولة، نحن في وضع اقتصادي صعب”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. واعلام غير ملتزم من قال لة يتكلم نيابة عن الدولة يا سيد عمر وانت لك كمشاهدين كلامك ممكن يعمل Bank Run أي تندفع الناس ال البنوك لسحب أموالها فتعلن البنوك إفلاسها وبذلك تكون انت سبب إفلاس الدولة وليس الوضع الاقتصادي الذي نعيشة.الشعب المصري واجة مواقف صعبة قبل ذلك وتغلب عليها وان شاء الة نتغلب علي مشاكلنا الحالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.